Over organiseren gesproken

Boeken    Interviews       Columns        

 

Management consulting magazine, nr 5, 2005

Ondernemende medewerkers stimuleren!


Karel begint vol enthousiasme aan zijn nieuwe baan. Na enerverende sollicitatiegesprekken heeft hij er echt zin in. Ze hebben hem nodig. Hij is immers die gedreven professional met een ondernemende instelling. Het stond zo mooi beschreven in de advertentie:  bovengemiddelde interesse in het vak, pro-actief en kan goed samenwerken in een team.

Na een paar maanden zijn er de eerste haarscheurtjes en een jaar later is Karel een afwachtende medewerker geworden die net als zijn collega’s gewoon zijn werk doet. Zijn supermotivatie is verworden tot “ideeën zat, maar waarom zou je?”-houding. Waar is die ondernemende Karel gebleven?

Laten we aannemen dat ieder mens op zich een compleet wezen is. Een wezen met ongekende vermogens, mogelijkheden en ideeën. Laten we aannemen dat innovatie een kwestie is van deze bronnen vrij te geven. Het enige wat een organisatie of een manager dan hoeft te doen is hun “Karels” de gelegenheid te geven daadwerkelijk te ondernemen en samen te werken. Zij hoeven de gedrevenheid en het pro-actieve handelen maar te ondersteunen.

In een onderneming zijn er immers ideeën te over. Iedereen heeft wel oplossingen voor problemen. Daarvoor hoeft men, vrij van vooroordelen, maar op informele momenten goed te luisteren. Bijvoorbeeld bij de rookzuil, vlak na de vergadering of tussen de regels door.

Er is echter pas innovatie als een idee tot werkelijkheid wordt gebracht. De kracht van een idee zit in de realisatie. Daarvoor zijn mensen nodig die doen, handelen en in actie komen zonder zich te laten afremmen. En daarvoor is een organisatie nodig die dat soort gedrag normaal en volledig acceptabel vindt. Een organisatie met een ondernemende cultuur.

Toch blijken de meeste ondernemende medewerkers, zoals Karel, gekooid te zijn. Organisatievormen vol regels, managers en beheersculturen lenen zich niet voor innovatief handelen. Vaak worden sprankelende kleine initiatieven vanwege machtspel, competitie op competenties, ego, verdedigend denken en status, in de kiem gesmoord. Kleine signalen, leidend tot nieuwe aanpakken, worden niet  gehoord. Zodra echter samen gewerkt wordt vanuit het denken in verbindingen in plaats van grenzen, in kansen in plaats van gevaren, in “wat willen we?” in plaats van “wat moeten we?”, enzovoort blijkt dat mensen zich openen in plaats van zich sluiten. Met succes. En succes smaakt naar meer. Het leidt tot meer ideeën, meer realisaties en dus meer innovatie. Organisaties met een ondernemende netwerkende cultuur bewijzen dat dit mogelijk is. Karel zou zich er thuis voelen.


Fokke Wijnstra is verbonden aan Finext.
E-mail:
fokke.wijnstra@Finext.nl