Vijf vragen als leidraad interne communicatie

Boeken    Interviews       Columns        

 

Interview op het platform E2E van Nederland werkt online

Fokke Wijnstra,
ondernemer (Finext, ChangeVision, Knowmads)

‘De E2E-dynamiek verhoogt enorm als het niet over fouten gaat, maar over what’s the next action?’

“Finext biedt 150 financiële vakmensen alle ruimte om het beste uit zichzelf te halen. Dat doen we met een bijzonder organisatie- en eigendomsmodel. Bij Finext staat vertrouwen centraal. Vertrouwen in je eigen talent en vertrouwen in elkaar. Dat iedereen steeds het beste van zichzelf geeft. Bij deze ondernemende club is de missie de baas, en vakmanschap de gemeenschappelijke. Het eigenaarschap van Finext is onder de medewerkers verdeeld.”

Ruimte voor leiden en volgen

“Bij ons leidt iemand een project om daarna net zo makkelijk te volgen. Een goede leider kan dat ook. En een volger kan leiden. Dan kom je vanzelf op het woord ‘ruimte’, letterlijk en figuurlijk. Gun elkaar de ruimte, vertrouw elkaar. Waarom moet iets perse morgen af als je daarvoor een hoop druk moet zetten? Terwijl het overmorgen af is als je het de ruimte laat. Dat is op de lange termijn waardevoller.”

Vertrouwen, transparantie en communicatie

“Mensen die willen samenwerken doen dat ook online goed met elkaar. Omdat ze samen iets willen realiseren. Het zit in onze cultuur. Hiërarchie werkt niet meer. Het komt tegenwoordig van de andere kant. Niet opgelegd van boven, maar het ontstaat vanuit de medewerker. Vanuit respect in iemands vakmanschap. Niet wantrouwen, maar juist vertrouwen is de basis. Benader de ander vanuit vertrouwen. Daar begint het mee. Vertrouwen, transparantie en communicatie zijn essentieel bij hedendaagse organisatievormen.”

Geen duikers of lifters

“Vroeger zat je in een afdeling en was je automatisch vertegenwoordigt in werkgroepen. Daar zaten dan mensen bij elkaar ‘die ook maar gestuurd waren’. Nu niet meer. Als alles transparant is moet iemand die in een project zit ook echt bijdragen. Anders stap je uit. Zichtbaarheid is erg belangrijk. In transparant samenwerkende groepen heb je geen duikers of lifters. Je weet wat iedereen doet. In zo’n collectief leer je van elkaar. Er wordt gewerkt vanuit de groep zelf. Doe wat je denkt, ga er middenin staan. Er wordt niet gewerkt vanuit beleidsnota’s of andere abstracties van de werkelijkheid.”


E2E-dynamiek verhoogt als het niet over fouten gaat

“Je doet als team iets en je merkt wat wel en niet werkt. Er worden geen fouten gemaakt, er wordt geleerd. Het woord ‘fout’ is verdwenen. Bij ons kan je geen fouten maken. Er zijn namelijk geen fouten. Medewerkers zijn samen aan het creëren. Je kunt hooguit zeggen: “Dat ging niet handig. Hoe doen we dat volgende keer anders?” Als je een offerte niet gegund krijgt kijk dan niet naar wat er fout is gegaan, maar wat er anders kan. We vragen dat ook aan de klant. Als je een deal wint, wat maakte dat we succes hadden? De E2E-dynamiek verhoogt enorm als gaat over what’s the next action? Wat dient zich nú aan? Er zit veel kracht in het steeds met elkaar uitwisselen van ‘wat wil ik eigenlijk’ en ‘wat gebeurt er op dit moment’.”

Vijf vragen centraal bij E2E-communicatie

“Het richten van onderlinge communicatie is daarom belangrijk. De dialoog moet gaan over wat we anders kunnen doen. Wat gaan we doen met de kennis van vandaag? Het moet niet gaan over wat er fout ging. Wij hebben bij Finext de volgende leidraad voor het richten van onderlinge groepscommunicatie:

1. Wat hebben we gezien?
2. Wat valt ons daaraan op?
3. Is dat iets nieuws, hebben we dat vorige keer niet gezien?
4. Wat betekent dat?
5. Wat gaan we ermee doen?

Voor ons voelt dit goed aan. Het sluit aan bij onze intuïtie over mensgericht organiseren. Creativiteit ontstaat niet in een gemaakte setting, maar in de kroeg op een bierviltje. Mijn tip aan anderen zou zijn: ‘doe maar normaal, volg de natuurlijke weg, doe niet ingewikkeld en stap uit de poppenkast.”

Meer weten?
Bezoek de website van Finext
Linkedin Fokke Wijnstra

 
Link naar het platformhttp://www.platforme2e.nl/vijf-vragen-als-leidraad-interne-communicatie/