Ben ik aan zet?

Boeken    Interviews       Columns        

 

Klacht of kans!

Ad Habets schrijft een intrigerend ‘IK’-je over een inkooporder in de NRC van 14 april:


“De Universiteit stuurt mij per e-mail een inkooporderformulier met de volgende bestelling: Artikelnaam/omschrijving: gastdocent LAR 26309, 80xEuro55,00. Aantal: 1. Prijs per eenheid 4400,00 EUR. Afleveradres: WUR, ESG, Gebouw 102, Goederenontvangst DOW. Inkoopordernummer op zowel pakbon als factuur vermelden. Zou dit het beloofde contract zijn voor mijn gastdocentschap? Voor een kleine zp’er zijn alle beetjes welkom, dus ik antwoord bereidwillig: Hartelijk dank voor uw bestelling met bovenstaand inkoopordernummer. Het gevraagde artikel ‘gastdocent LAR26309’ is leverbaar. Levering zal geschieden in delen, zonder pakbon.”


Een komisch relaas waar in eerste instantie wel om te glimlachen valt. Maar daarna komt het weemoedige. Hoe kan het toch zo zijn? Hoe ver reikt de bureaucratie? Zit daar dan niemand die zich schaamt voor wat hij uitstuurt. Pijnlijk want het is een verhaal uit de praktijk gegrepen. Daarnaast is er in derde instantie ook medelijden met Ad, want je zal Ad maar zijn!


Echter, de knoop in het systeem kon wel eens juist bij die Ad liggen. Zijn we eigenlijk niet allemaal een ‘Ad’? Er gebeuren namelijk twee dingen. Ten eerste vertellen we vooral aan zoveel mogelijk anderen hoe slecht het wel niet geregeld is. We twitteren, roddelen en schrijven wat af over hoe anderen het doen. Een ‘IK’-je in de NRC is zo een platform om jaloers op te zijn.


Ten tweede: wie moet er nou in actie komen? Als wij het niet doen wie moet dan wel een draai aan het systeem geven? Van de inkoopafdeling kan je het blijkbaar niet verwachten. Maar er is daar altijd het excuus om ons aan het systeem aan te passen. In het geval van Ad is het excuus dat hij natuurlijk ook brood op de plank moet hebben. Wel, zo schiet het niet echt op richting betere organisaties.


Het is te makkelijk om steeds de bal bij een ander te leggen. Wij zijn zelf aan zet. Ik ben aan zet! Niet klagen maar doen. Gelukkig zijn daarvoor kansen zat, zoals een nieuwe opdracht scoren om aan een inkoopafdeling te bouwen. Een kans met dank aan Ad.


(Is tegelijkertijd ook verschenen op www.organisatieactivist.nl)